Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!
Strony WWWSerwery VPSDomenyHostingDarmowy Hosting CBA.pl


KOLEJKI

strona główna     wydarzenia     tabor     kolejki     muzea     galeria



Kolejki publiczne (turystyczne):
  • Bieszczadzka Kolej Leśna - założona w 1898 r. z głównym nastawieniem przewozu drewna z lasów bieszczadzkich do tartaków, główna siedziba - Majdan 17, kolejka o szerokości toru 750mm.

  • Ełcka Kolej Wąskotorowa - założona w 1913 r. z głównym nastawieniem przewozu towarów i pasażerów między Ełkiem i mniejszymi miejscowościami, główna siedziba - Ełk, ul. Wąski Tor 1, kolejka o szerokości toru 750mm.

  • Gnieźnieńska Kolej Wąskotorowa - założona w 1883 r., z głównym nastawieniem przewozu towarów, z czasem także pasażerów; kolej wyodrębniona z dawnych struktur Kujawskich Kolei Dojazdowych, które łączyły między sobą m. in. Gniezno, Koło, Wrześnię, Włocławek, Konin i mniejsze miejscowości, główna siedziba - Gniezno, ul. Wrzeińska 2, kolejka o szerokości toru 750mm.

  • Górnośląskie Koleje Wąskotorowe

  • Kaliska Kolej Dojazdowa - założona w 1914 r., z głównym nastawieniem zaopatrywania frontu - rosyjskiego podczas I wojny światowej, z czasem także przewozu towarów i pasażerów między Kaliszem, Turkiem i mniejszymi miejscowościami, główna siedziba - Zbiersk - Cukrownia 54, kolejka o szerokości toru 750mm.

  • Kobyłkowska Kolej Ogrodowa

  • Kolej Konna w Mrozach - założona w 1902 r., z głównym nastawieniem przewozu turystów między centrum a sanatorium w Mrozach, w 2012 r. przeszła gruntowny remont, główna siedziba - Mrozy, ul. Mickiewicza 35, kolejka o szerokości toru 900mm.

  • Kolej Leśna w Czarnej Białostockiej (Puszczy Knyszyńskiej) - założona w 1919 r., z głównym nastawieniem wywozu drewna z Puszczy Knyszyńskiej, z czasem także pasażerów, główna siedziba - Czarna Białostocka, ul. Podleśna 1, kolejka o szerokości toru 600mm.

  • Kolej Leśna w Hajnówce (Puszczy Białowieskiej) - założona w 1917 r., z głównym nastawieniem wywozu drewna z Puszczy Białowieskiej, z czasem także pasażerów, główna siedziba - Hajnówka, ul. Kolejki Leśne 12, kolejka o szerokości toru 600mm.

  • Kolej Parkowa Maltanka - założona w 1972 r., z głównym nastawieniem przewozu turystów wzdłuż Jeziora Maltańskiego w Poznaniu, między Rondem Środka a ZOO, główna siedziba - Poznań, ul. Jana Pawła II 1, kolejka o szerokości toru 600mm.

  • Kolej Wąskotorowa Piaseczno - Tarczyn - Grójec - założona w 1900 r., dawniej funkcjonowała pod nazwą Piaseczyńska Kolej Wąskotorowa, z głównym nastawieniem przewozu pasażerów, z czasem także towarów, kolej wyodrębniona z dawnych struktur Warszawskich Kolei Dojazdowych, które łączyły między sobą m. in. Warszawę, Piaseczno, Radzymin, Marki, Grójec, Nakło nad Notęcią, Otwock, Karczew i mniejsze miejscowości, główna siedziba - Piaseczno, ul. Sienkiewicza 14, kolejka o szerokości toru 1000mm.

  • Kolej Wąskotorowa Rogów - Rawa - Biała - założona w 1915 r., dawniej funkcjonowała pod nawą Rogowska Kolej Wąskotorowa, z głównym nastawieniem zaopatrywania frontu niemiecko - rosyjskiego podczas I wojny światowej, z czasem także przewozu towarów i pasażerów między Rogowem, Rawą Mazowiecką, Białą Rawską i mniejszymi miejscowościami, główna siedziba - Rogów, ul. Dworcowa 37, kolejka o szerokości toru 750mm.

  • Kolejka parkowa w Parku Śląskim w Chorzowie - założona w 1957 r., dawniej funkcjonowała pod nazwą Chorzowska Kolej Parkowa, z głównym nastawieniem przewozu turystów w Wojewódzkim Parku Kultury i Wypoczynku w Chorzowie między Przystanią i Wesołym Miasteczkiem, w 2014 r. przeszła gruntowny remont, główna siedziba - Chorzów, Aleja Leśna, kolejka o szerokości toru 785mm.

  • Koszalińska Kolej Wąskotorowa - założona w 1898 r., z głównym nastawieniem przewozu pasażerów i mniejszym towarów, kolej wyodrębniona z dawnych struktur Pomorskich Kolei Dojazdowych, które łączyły ze sobą m. in. Koszalin, Białogard, Kołobrzeg, Stargard Szczeciński i mniejsze miejscowości, główna siedziba - Koszalin, ul. Kolejowa 2, kolejka o szerokości toru 1000mm.

  • Krośnicka Kolej Wąskotorowa - założona w 2013 r., z głównym nastawieniem przewozu turystów na terenie parku i terenów rekreacyjnych w Wierzchowicach, kolej podtrzymująca pamięć i nawiązująca do przebiegających dawniej niedaleko kolejki Wrocławkich Kolei Wąskotorowych, główna siedziba - Wierzchowice, ul. Pakowa 18, kolejka o szerokości toru 750mm.

  • Krośniewicka Kolej Wąskotorowa - założona w 1910 r., z głównym nastawieniem przewozu buraków cukrowych i innych towarów, z czasem także pasażerów, kolej wyodrębniona z dawnych struktur Kujawskich Kolei Dojazdowych, które łączyły między sobą m. in. Krośniewice, Koło, Wrześnię, Włocławek, Konin i mniejsze miejscowości, główna siedziba - Krośniewice, ul. Poznańska 7A, kolejka o szerokości toru 750mm.

  • Nadmorska Kolej Wąskotorowa - założona w 1896 r., dawniej funkcjonowała pod nazwą Gryficka Kolej Wąskotorowa, z głównym nastawieniem przewozu towarów i pasażerów, kolej wyodrębniona z dawnych struktur Pomorskich Kolei Dojazdowych, które łączyły ze sobą m. in. Gryfice, Białogard, Kołobrzeg, Stargard Szczeciński i mniejsze miejscowości, w 2014 r. przeszła gruntowny remont, główna siedziba - Gryfice, ul. Dworcowa 16, kolejka o szerokości toru 1000mm.

  • Nadwiślańska Kolejka Wąskotorowa - założona w 1900 r., dawniej funkcjonowała pod nazwą Nałęczowska Kolej Wąskotorowa, z głównym nastawieniem przewozu towarów, z czasem także pasażerów między Nałęczowem, Opolem Lubelskim i mniejszymi miejscowościami, główna siedziba - Karczmiska, ul. Opolska 2, kolejka o szerokości toru 750mm.

  • Pleszewska Kolej Lokalna - założona w 1900 r., dawniej funkcjonowała pod nazwą Krotoszyńska Kolej Wąskotorowa, z głównym nastawieniem przewozu towarów, z czasem także pasażerów między Pleszewem, Krotoszynem i mniejszymi miejscowościami, główna siedziba - Pleszew, ul. Kolejowa 7, kolejka o szerokości toru 750mm.

  • Przeworska Kolej Wąskotorowa - założona w 1904 r., z głównym nastawieniem przewozu towarów i pasażerów między Przeworskiem i mniejszymi miejscowościami, główna siedziba - Przewosk, ul. Lubomirskich 10, kolejka o szerokości toru 750mm.

  • Sochaczewska Kolej Muzealna - założona w 1921 r., dawniej funkcjonowała pod nazwą Sochaczewska Kolej Dojazdowa, z głównym nastawieniem przewozu towarów i pasażerów między Sochaczewem i mniejszymi miejscowościami, główna siedziba - Sochaczew, ul. Towarowa 7, kolejka o szerokości toru 750mm.

  • Starachowicka Kolej Wąskotorowa

    • Starachowice - założona w 1950 r., z głównym nastawieniem przewozu towarów i pasażerów między Starachowicami, Iłżą i mniejszymi miejscowościami, główna siedziba - Starachowice, ul. Targowa 17, kolejka o szerokości toru 750mm.

    • Iłża - jak wyżej, główna siedziba - Iłża, ul. Błazińska 48.

  • Śmigielska Kolej Wąskotorowa - założona w 1900 r., z głównym nastawieniem przewozu towarów i pasażerów między Rakoniewicami, Starym Bojanowem i mniejszymi miejscowościami, główna siedziba - Śmigiel, ul. Hm. Zb. Łukomskiego 19, kolejka o szerokości toru 750mm.

  • Świętokrzyska Kolej Dojazdowa Ciuchcia Expres Ponidzie - założona w 1915 r., dawniej funkcjonowała pod nazwą Jędrzejowska Kolej Dojazdowa, z głównym nastawieniem zaopatrywania frontu austriackiego podczas I wojny światowej, z czasem także przewozu towarów i pasażerów między Jędrzejowem, Kocmyrzowem, Szczucinem i mniejszymi miejscowościami, główna siedziba - Jędrzejów, ul. Dojazd 1, kolejka o szerokości toru 750mm.

  • Wigierska Kolej Wąskotorowa (Puszczy Augustowskiej) - założona w 1914 r., z głównym nastawieniem zaopatrywania frontu niemieckiego podczas I wojny światowej, z czasem także drewna z okoliczncych lasów i pasażerów między Płocicznem i mniejszymi miejscowościami, główna siedziba - Płociczno Tartak 40, kolejka o szerokości toru 600mm.

  • Wojskowa Kolejka Wąskotorowa - obecnie z głównym nastawieniem przewozu turystów na terenie Muzeum Obrony Wybrzeża na Helu, główna siedziba - Hel, ul. Helska 16, kolejka o szerokości toru 600mm.

  • Wyrzyska Kolej Powiatowa - założona w 1895 r., z głównym nastawieniem przewozu towarów i pasażerów między Bydgoszczą, Nakłem nad Notecią, Koronowem, Białośliwiem i mniejszymi miejscowościami, główna siedziba - Białośliwie, ul. Polna 5, kolejka o szerokości toru 600mm.

  • Żnińska Kolej Powiatowa - założona w 1894 r., z głównym nastawieniem przewozu towarów i pasażerów między Żninem, Ośnem i mniejszymi miejscowościami, główna siedziba- Żnin, ul. Potockiego 4, kolejka o szerokości toru 600mm.

  • Żuławska Kolej Dojazdowa - założona w 1891 r., z głównym nastawieniem przewozu towarów, z czasem także pasażerów na terenie Żuław Wiślanych, główna siedziba - Nowy Dwór Gdański, ul. Dworcowa 29, kolejka o szerokości toru 750mm.

  • Żuławska Kolej Ogrodowa - założona w 2014 r., z głównym nastawieniem przewozu turystów na terenie ogrodu i okolicy w Żuławce Sztumskiej, główna siedziba - Żuławka Sztumska 55, kolejka o szerokości toru 400mm.


Kolejki kopalniane:
  • Kopania Soli Bochnia - kopalnia założona w 1248 r., z głównym nastawieniem wydobycia soli kamiennej; od 1981 r. kolejka kopalniana prowadzi przewozy turystyczne, główna siedziba - Bochnia, ul. Campi 15, kolejka o szerokości toru 600mm.

  • Zabytkowa Kopalnia Węgla Kamiennego Guido, Sztolnia Królowa Luiza - kopalnia założona w 1855 r., z głównym nastawieniem wydobycia węgla kamiennego; od 2007 r. kolejka kopalniana prowadzi przewozy turystyczne, główna siedziba - Zabrze, ul. 3 maja 93 (Kopalnia Guido), ul. Wolności 410 (Sztolnia Królowa Luiza).

  • Podziemna Trasa Turystyczna ?Kopalnia Węgla Kamiennego w Nowej Rudzie" - kopalnia założona w 1781 r., z głównym nastawieniem wydobycia węgla kamiennego; od 1994 r. kolejka kopalniana prowadzi przewozy turystyczne, główna siedziba - Nowa Ruda, ul. Obozowa 4.

  • Sztolnie Walimskie - kopalnia założona w czasie II wojny światowej przez III Rzeszę; od 1995 r. prowadzi działalność turystyczną, po odcinkach torów poruszają się ręczne wagony towarowe, główna siedziba - Walim, ul. 3-go Maja 26.

  • Wałbrzych

  • Wieliczka

  • Złoty Stok


Kolejki przemysłowe:

Kolejki cegielniane:

Kolejki kopalniane:

Kolejki torfowe:

Kolejki zakładowe:

Inne kolejki z regularnymi przewozami towarowymi:

Opracowano na podstawie: www.enkol.pl, "Atlas wąskotorówek" - Paweł Korcz i oficjalnych stron poszczególnych kolejek.